INNOWACJA PEDAGOGICZNA

„HAŁAS – NIEWIDZIALNE ZAGROŻENIE ZDROWIA CZŁOWIEKA”


Hałasu nie da się zwalczyć,
ale można nim zarządzać,

aby był dla ludzi mniej dokuczliwy.

 

W II semestrze roku szkolnego 2019/2020 wdrażamy wśród uczniów klas 0 – VIII działania profilaktyczne w formie innowacji pedagogicznej pt. ,,Hałas – niewidzialne zagrożenie zdrowia człowieka” opracowanej przez pedagoga szkolnego Bożenę Koniecką.

Hałas jest zjawiskiem niepożądanym, powoduje on rozdrażnienie, uczucie znużenia i zmęczenia całego organizmu, a szczególnie narządu słuchu. Hałas ma negatywne działanie na zdrowie i kondycję człowieka. Jego wpływ na organizm można rozpatrywać na trzech poziomach:

a/ działanie bezpośrednie na ucho środkowe i wewnętrzne,

b/ działanie pośrednie na układ nerwowy,

c/ działanie na inne narządy

Nadmierny hałas wpływa negatywnie na organizm ludzki, co objawia się zmęczeniem, trudnością w nauce i koncentracji, zaburzeniami orientacji, rozdrażnieniem, wzrostem ciśnienia krwi, bólami i zawrotami głowy. U małych dzieci hałas wywołuje niepokój, niepewność, poczucie zagubienia, płacz.

Innowacja pedagogiczna ,,Hałas – niewidzialne zagrożenie zdrowia człowieka”ma na celu kształtowanie prawidłowych postaw prozdrowotnych uczniów w zakresie troski o własne zdrowie, równowagę i higienę psychiczną. Wdrożenie innowacji ma służyć rozwijaniu u uczniów i rodzicówumiejętności radzenia sobie z hałasem, stresem i nadmiarem emocji, odprężania się i wyciszania. Te umiejętności będziemy kształtować w toku procesu edukacyjno – wychowawczego. Chcemy, aby uczniowie wiedzieli, iż hałas sam nie powstaje, sami też nie powinni być jego źródłem, aby zdroworozsądkowe korzystanie ze zdobyczy techniki stawało się w pełni świadomym wyborem. 
Zajęcia prowadzone w ramach innowacji mają pomóc dzieciom w odkrywaniu niedocenianej w obecnych czasach wartości ciszy. Ciszy rozumianej nie jako przymus milczenia, ale stan wewnętrznego spokoju i skupienia, który wzbogaca ludzkie doświadczenia i odczucia.
Zrealizowane w ramach innowacji zadaniauświadomią uczniom, że zwalczanie hałasu i przestrzeganie ciszy jest podstawowym wymogiem kultury współżycia, a szkoła może być wzorcową przestrzenią do rozwoju i uczenia się, spędzania czasu, dorastania – czyli kształtowania się tożsamości człowieka, jego postaw, wartości i nawyków.