Tutaj powinien być opis

DZIEŃ 1 - PODSUMOWANIE TYGODNIA O BUDOWANIU RELACJI I TYGODNIA O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY RÓWIEŚNICZEJ

            29.09.2025r w ramach Tygodnia o budowaniu relacji Tygodnia o przeciwdziałaniu przemocy rówieśniczej zostały przeprowadzone następujące działania.

       W poniedziałek przypadał Ogólnopolski Dzień Głośnego Czytania. Z tej okazji najmłodsi uczniowie naszej szkoły uczestniczyli w akcji promującej czytanie, którą połączyliśmy z Dniem Dbania o Relacje. Wybraliśmy fragmenty książek Begonii Ibarrola  „Bajki, które uczą jak żyć wśród innych” oraz Ewy
i Marty Dahlig ,,Ty”. Omówiliśmy ważne wartości jak umiejętność współpracy, odwagę, uczciwość oraz poczucie własnej wartości.   
Wszystkie dzieci potrzebują pozytywnych komunikatów od osób ze swojego otoczenia. Chcą wiedzieć, że są ważni i że decyzje mogą podejmować bez lęku przed popełnieniem błędu. Należy więc wzmacniać samoocenę dzieci i uczyć akceptacji siebie takimi, jakimi są. Każdy z naszych uczniów jest jedyny w swoim rodzaju i dzięki temu świat jest ciekawszy.

              W klasie IV pedagog szkolny poruszyła zagadnienie ,,Jak dbać o zdrowie psychiczne?”.  Wyjaśniła uczniom, że zdrowie psychiczne to wszystko to, jak myślimy, jak się czujemy i zachowujemy. Osoby, których zdrowie psychiczne jest w normie czują się dobrze same ze sobą, potrafią radzić sobie z trudnościami i stresem oraz ogólnie cieszą się życiem. Każdy musi troszczyć się o własny umysł, a w utrzymaniu dobrego zdrowia psychicznego pomagają: sen, zbilansowana    dieta, aktywność fizyczna, brak używek, budowanie pozytywnych relacji, spędzanie czasu z bliskimi, pomaganie innym, rozwijanie zainteresowań i pasji, a także techniki relaksacyjne. 
            
             W klasie V uczniowie zostali zapoznani z pojęciem komunikacji, poznali zasady skutecznej komunikacji oraz czym jest parafraza wypowiedzi i normalizowanie. W ramach ćwiczeń uczniowie w parach rozmawiali na temat minionego tygodnia. Następnie podzielili się tym, co sprawiło im największą trudność (mówienie, czy słuchanie rozmówcy). Uczniowie wysłuchali utworu Ewy Dahlig oraz Marty Dahlig pt. „Chłopiec, który zniknął”. Opowieści o znajdowaniu odwagi, by być sobą. Zrozumieli, że siła, rodzi się z autentyczności, a potrzeba akceptacji, wolności wyboru i odwagi jest ważna, by iść własną drogą. Dzieci uczą się słuchać siebie i dorosłych, którzy pragną im w tym towarzyszyć. Nie obawiają się krytyki ze strony rozmówcy komunikując swoje potrzeby.

             Klasa VI zapoznała się z zagadnieniem skutecznej komunikacji. Uczniowie określali co to jest komunikacja i jak komunikują się miedzy sobą. Następnie w zespołach przeprowadzili zadania praktyczne. W każdym zespole jedna osoba była nadawcą, a druga odbiorcą wypowiadanego komunikatu, którego musiała wysłuchać w pełnym skupieniu przez minutę. Po zakończeniu wypowiedzi odbiorca musiał sparafrazować wysłuchaną wypowiedź.

            Uczniowie klasy VII podczas zajęć z wychowawcą dzielili się swoimi doświadczeniami i spostrzeżeniami na temat przemocy rówieśniczej w bezpieczny sposób wykorzystując grę terapeutyczno-edukacyjną ,,Góra Uczuć".

             Uczniowie klasy V i VI podczas zajęć informatyki omawiali zagadnienia związane
 z bezpieczeństwem w sieci. Prowadzący zwrócił uwagę na to, że korzystanie z Internetu ma swoje zalety, ale należy  pamiętać, że nie jest też wolne od zagrożeń. Omówiono, co to jest cyberprzemoc i wirusy, jakie zagrożenia czekają na dzieci w Internecie, jak sobie poradzić z hejtem, gdzie należy szukać pomocy. Uczniowie wykonywali zadania oraz oglądali filmiki animowane, które następnie analizowali. Podczas rozmów opowiadali także o historiach z życia, jakie spotkały np. ich najbliższych.

             W klasie VIII nauczyciel biologii zwrócił uwagę na sytuacje, w których  trudno jest zwrócić się o pomoc do dorosłych. Uczniowie zastanawiali się dlaczego czasem boją się mówić o problemach, takich jak przemoc rówieśnicza, wyśmiewanie, hejt w Internecie czy konflikty z kolegami. Wspólnie poszukiwali rozwiązań, jak reagować, gdy ktoś doświadcza przemocy i do kogo można się zwrócić po wsparcie. Uczniowie zrozumieli, że mówienie o trudnych sprawach to oznaka odwagi, a nie słabości. Lekcja miała na celu zachęcenie młodych ludzi do otwartości, empatii i wzajemnego wsparcia w sytuacjach trudnych.

W klasie VIII uczniowie także poruszyli temat: ,,Jak radzić sobie z przemocą”. Definiowali pojęcie przemocy, wymieniali formy i rodzaje przemocy. Korzystając z zasobów ZPE młodzież uzupełniła i usystematyzowała formy przemocy. Formułowała wypowiedzi na pytanie Jak reagować na przypadki przemocy? Gdzie można się zgłosić i kogo poprosić o pomoc? Uczniowie wykonywali interaktywne ćwiczenia dostępne na ZPE oraz wyjaśniali czym jest  Niebieska Karta, jakie zadania ma policja, MOPS, nauczyciel i każdy pracownik szkoły.