DZIEŃ NAUK ŚCISŁYCH
W dniu 13 marca kolejny raz w Nasza szkoła obchodziła Dzień Nauk Ścisłych. Celem tego dnia jest m.in. upowszechnianie nauki matematyki, fizyki, chemii, przyrody przez zabawę, dostrzeganie przez uczniów piękna matematyki, zachęcanie młodych uczniów do nauki matematyki i pokazanie, że matematyka jest wszędzie, rozwijanie i rozbudzanie w nich zainteresowań i talentów matematycznych, rozwijanie kreatywności uczestników, inspirowanie do twórczych poszukiwań w dziedzinie matematyki, kształtowanie sprawności logicznego myślenia i spostrzegawczości.
Tradycyjnie rozpoczęliśmy od KRÓLOWEJ NAUK, czyli matematyki. Każda klasa od I do VIII zaprezentowała na forum ułożony przez siebie wiersz o matematyce. Wszystkie wiersze były bardzo oryginalne i ciekawe. Następnie pani Agata Kopczyńska i pani Renata Michalak przeprowadziły krótki quiz z wiedzy matematycznej oraz ogłosiły Mistrza Rachunków klasy 4, 5, 6, 8.
Mistrz Rachunków klasy 4 – Dawid Orchowski
Mistrz Rachunków klasy 5 – Jan Strugliński
Mistrz Rachunków klasy 6 – Magdalena Pilarczyk
Mistrz Rachunków klasy 8 – ex aequo Maria Pilarczyk i Gabriel Tylisz
Po ogłoszeniu wyników uczniowie klasy 5 zaprezentowali w kilku słowach sławnych matematyków: Pitagorasa, Euklidesa, Kartezjusza, Talesa oraz Newtona.
Po matematykach przyszła kolej na ciekawostki o liczbach. Pani Agata Kopczyńska opowiedziała o tym jak powstawały liczby, jak się zmieniały kształty cyfr przez wieki, którymi posługujemy się dzisiaj. Prezentacja wzbudziła bardzo duże zainteresowanie.
Na podsumowanie matematycznych łamigłówek, uczeń klasy 4 - Dawid Orchowski zaprezentował sztukę układania kostki Rubika. Było to niesamowite widowisko, gdyż w kilka sekund potrafi ułożyć odpowiednio wszystkie cząstki kostki. Wszyscy byli pod wrażeniem.
W dalszej części swoje umiejętności chemiczno- fizyczne zaprezentowali uczniowie klasy VII. Wraz z nauczycielem chemii panią Kornelią Piasecką zaprezentowali doświadczenia fizyczne, których tematem przewodnim woda i prąd, a były to:
1) Magiczne szpilki, czyli czy szpilki mogą być magnesem?
2) Czy gwoździe mogą być magnesem? (elektromagnes)
3) Ile kropli zmieści się na 1 gr
4) Czy woda może coś rozpuścić?
5) Magiczna woda (znikający atrament)
6) Czy spinacz umie pływać?
7) Czy jestem naelektryzowany? (Elektrokop)
8) Czy winogrono można nauczyć tańczyć?
9) Prąd elektryczny, czy woda, plastik, drewno przewodzą prąd-
10) Prąd z cytryny
11) Zabawy z suchym lodem
12) Czy to ciecz czy ciało stałe (ciecz newtonowska)
Eksperymenty bardzo podobały się publiczności, którzy nagradzali młodych chemików gromkimi brawami.
Wszyscy uczestnicy wyszli z sali zadowoleni i podekscytowani. Czekamy na kolejne ciekawe historyjki i doświadczenia.