ZANIM ŚCIEKI TRAFIĄ DO RZEKI
„Woda nie jest produktem handlowym takim jak każdy inny, ale raczej dziedziczonym dobrem, które musi być chronione, bronione i traktowane jako takie”(z preambuły Ramowej Dyrektywy Wodnej). Rzeka – symbol potęgi, siły wieczności. Jej ruch przypomina drogę, symbolizuje wędrówkę i przemijalność życia. Historia rozwoju wielkich cywilizacji jest związana z rzekami, które dostarczały pożywienia, użyźniały glebę, były środkiem transportu, stanowiły ochronę przed wrogiem. W tej fazie rozwoju, człowiek żył w harmonii z rzeką. Rzeki są zatruwane ściekami przemysłowymi, zanieczyszczeniami rolniczymi, spływami powierzchniowymi z miast, ale najpoważniejszą przyczyną ich silnego zanieczyszczenia są ścieki z gospodarstw domowych odprowadzane bezpośrednio (lub z nieszczelnych szamb) do rzek, rowów melioracyjnych czy gleby. Dlatego na lekcji chemii uczniowie klasy siódmej realizowali mini projekt edukacyjny, w którym poszukiwali, porządkowali i analizowali informacje dotyczące źródeł i skutków zanieczyszczeń wód. Posługując się wiadomościami pochodzącymi z analizy materiałów źródłowych i pracując w zespole dowiedzieli się jak nie zanieczyszczać wody, jak można je oczyszczać i na jakiej zasadzie działa oczyszczalnia ścieków. Zdobytą wiedzę uwiecznili na plakatach. Czysta woda, to lepsza jakość życia nas samych.
Kornelia Piasecka
Patrycja Kopaczewska