REALIZACJA MIĘDZYNARODOWEGO PROJEKTU EDUKACYJNEGO „CZYTAM Z KLASĄ LEKTURKI SPOD CHMURKI” W KLASIE PIERWSZEJ
W roku szkolnym 2021/2022 uczniowie klasy pierwszej przystąpili do Międzynarodowego Projektu Edukacyjnego wspierającego rozwój czytelnictwa pt. „Czytam z klasą lekturki spod chmurki”. Projekt doczekał się już trzeciej edycji, która w bieżącym roku nosi hasło „Poznajemy zawody”. Realizacja projektu zakłada udział uczniów w trzech modułach, dzięki którym poznają ciekawe książki i zarazem poszerzają wiedzę na temat specyfiki różnych zawodów, co doskonale wpisuje się w obecne kierunki polityki oświatowej państwa.
Jak dotąd pierwszoklasiści poznali przygody Walusia z książki Adama Bahdaja pt. „Pilot i ja”. Okazuje się, że lektura sprzed ponad pięćdziesięciu lat trafiła w gust naszych najmłodszych uczniów, ponieważ marzenia dzieci pozostały podobne, każde z nich chciałoby choćby na chwilę zostać pilotem samolotu.
Podczas realizacji pierwszego modułu uczniowie musieli wykonać klasową chmurkę Tosię w otoczeniu, której słuchali lektury oraz zrealizować cztery zadania. Pierwszym krokiem było uzupełnienie „Lekturnika” dotyczącego najważniejszych bohaterów i wydarzeń w książce. Następnie uczniowie omówili treść lektury tworząc wspólnie „Lekturę w pudełku”. Kolejnym zadaniem w module było stworzenie pojazdu występującego w książce. Polecenie to skradło serca wszystkich uczniów, którzy wyczarowali piękne samoloty z papieru, a następnie sprawdzali ich „sprawność techniczną” podczas zabaw na świeżym powietrzu. Ostanie zadanie polegało na wykonaniu plakatu zachęcającego do czytania książek. Dzięki ciekawemu omówieniu lektury uczniowie klasy pierwszej nie mieli trudności z przedstawieniem zalet wynikających z poznawania nowych lektur. Pierwszoklasiści poznali także specyfikę zawodu pilota, dowiedzieli się jakie cechy charakteru i umiejętności są potrzebne do wykonywania tej profesji, obejrzeli zdjęcia przedstawiające różne samoloty oraz wysłuchali wywiadu z prawdziwym pilotem.
Międzynarodowy projekt edukacyjny „Czytam z klasą lekturki spod chmurki” to doskonały sposób na propagowanie czytelnictwa wśród najmłodszych uczniów. Zabawy z lekturą wzbogacają słownictwo, rozwijają wyobraźnię, kształtują kreatywne myślenie. Obecnie pierwszoklasiści przystępują do poznawania przygód wesołego Plastusia z książki Marii Kownackiej pt. „Plastusiowy pamiętnik” i już niedługo załączymy kolejną relację z realizacji zadań.