26 lutego 2021 11:05 | Aktualności
W Szkole Podstawowej Koszutach od września 2019 r. pierwszoklasiści uczą się innowacyjnym systemem „Budzącej się szkoły”. Uczniowie nie mają zadawanych prac domowych, nie podporządkowują się systemowi klasowo-lekcyjnemu, zadania planują sami, często wykonują je w grupach.
Realizacja podstawy programowej odbywa się w oparciu o elementy planu
daltońskiego, według którego uczymy dzieci:
W celu rozwijania kompetencji kluczowych zapewniamy uczniom przestrzeń do prawidłowego rozwoju.
Na początku każdego tygodnia następuje podział obowiązków, inne na każdy dzień.
Łatwo jest wtedy sprawdzić, co zostało wykonane, a co jeszcze nie.
W każdy poniedziałek uczniowie losują pary – z kim w danym tygodniu będą pracować. Jest to bardzo ważne, bo dzieci co tydzień są z kimś innym w parze, co uczy ich otwartości na innych uczniów.
Nie mają też sztywnych ram i w przyjaznej atmosferze przyswajają z chęcią nowe treści. To jest odwrócona lekcja, gdzie dzieci same przygotowując i prezentując, uczą się od siebie nawzajem.
Uczniowie sami też kontrolują swój czas, dzięki umieszczonemu w sali zegarowi daltońskiemu.
Nauczyciel w tej innowacyjnej klasie to przede wszystkim partner, który rozwija wyobraźnię swoich uczniów.
Realizacja indywidualnego podejścia do ucznia, uwzględniającego jego możliwości edukacyjne, zainteresowania, tempo rozwoju, twórczą aktywność jest główną zasadą koncepcji „Budzącej się szkoły”, a jednocześnie są to zadania stawiane przed współczesną szkołą i nauczycielami.
Ze względu na panującą pandemię i obostrzenia sanitarne w tym roku nie wszystkie elementy naszej koncepcji daje się zastosować.
Zapraszamy do obejrzenia prezentacji, jak obecnie realizujemy już z naszymi uczniami projekt Budzącej się szkoły.